Det där med mobbing och wordfeud!

Jag tar det där med mobbing först, ett alltid lika aktuellt ämne! Det diskuteras ofta (på tv och i tidningar) hur vi ska kunna förebygga och få slut på mobbing. Många debattörer verkar påstå att problemet är politiskt, att det är för stora klasser, att barnen inte syns osv osv. Jag kan till viss del hålla med där, givetvis. MEN borde det inte också vara så att vi kan börja redan i hemmet och på förskolenivå att förebygga mobbing? För barnens betéende är inlärt, och växer man då upp med att höra föräldrar prata skit om släkt, vänner och kollegor så tror jag att barnen tror att det är ett okej betéende. Likaså hamnar barn utanför och blir utfrysta redan på dagis (förskola som det heter numera) genom att de inte blir bjudna på kalas, eller inte har samma kläder eller prylar som de andra barnen. Och när barnen inte är äldre än ca 2-6 år gamla, så tycker jag att det är okej att anta att dom lärt sig från vuxna att bete sig på ett visst sätt?


Och nu till lite åsikter om WF! Eller snarare om hjälp-appar till WF! Jag läste nämligen i morse om just det på aftonbladet! "Allt bygger på en moralisk överenskommelse om vad som är fusk och inte. /.../ Och eftersom det inte står någonstans att hjälpappar inte är tillåtna är det inte säkert att alla ens ser det som fusk." Men ärligt talat så tycker jag att det självklart är fusk när man inte spelar på sina egna meriter och inte heller spelar på lika villkor! Jag spelar gärna WF men fuskare undanbedes!

Det var lite ventilering och lite åsikter från mitt håll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback