Barnafödande!

Idag snuddade jag och Älin vid ämet barnafödande i våra diskussioner.. Vi kom in på att förr hade man liksom 13 ungar och födde barn hemma, och födde tvillingpar efter tvillingpar.. Idag säger dom flesta att kroppen inte klarar det och det är sjukhus och sterilt bedövningar och de flesta tvillingar tas med snitt för det är så stor påfrestning på kroppen att föda tvillingar.. Men hur gjorde dom förr då? Är vi svagare nu än människorna var förr? Det är vi nog på många sätt iofs.. Fast många mammor och barn kanske dog förr också av diverse olika saker som kan hända när man föder barn..

Aja, det är ett ämne som tål att tänkas lite på.. Fast jag tänker överge tänkandet för kvällen och bädda ner mig i stället! Sjuuuukt trött är jag!

Kommentarer
Postat av: Maria Bredin

var ju en del dödsfödda förr oxå :/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback