Tjejer och vårat gnäll!

Måste ju passa på att uppdatera nu när jag ändå sitter här en stund!

Chrissie och jag diskuterade våra kroppar idag! Bläddrade bland annat i en cosmo och började diskutera en del tjejer och deras kroppar! Chrissie hatar en björn borg annons, för tjejen är så jäkla snygg! Jag älskar annonsen av samma andledning, och för att den får mig peppad att träna! Och i samma tidning står det om att timglasmidjan håller på att försvinna! Då förklarade jag för Chrissie olika anledningar till att jag hatar min timglasmidja, och så förklarade att jag inte gillar att min överkropp ser så kort ut för jag har långa ben! Chrissie formulerade en underbar fråga: Du hatar alltså att du har timglasmidja och långa ben!?!? Ehm, där och då funderade jag på hur jävla dum i huvudet jag egentligen är! Finns det nån annan än mig i hela världen som klagar över såna saker!? Jag började fundera på hur många tjejer där ute som faktiskt skulle vilja ha min kropp! Jag måste verkligen börja se på mig själv mer positivt och gilla det jag ser, för det finns absolut inga stora fel på min kropp (förutom hängröven, hahaha)! Jag är ju så pass gammal att jag kan se på de felen jag hittar med en hel del humor och självdistans! Men om ändå tidningar och bilden av hur man "ska" se ut påverkar mig, vad gör det då inte med yngre tjejer? Jag vet ju inte så mycket om det där, jag sportade mycket och var i fantastisk form under mina tonår så jag var inte så fixerad vid att ens försöka hitta fel på min kropp.. Som tonåring är man väldigt lättpåverkad, och med all tillgång till media och retusherade bilder på snygga kroppar som vi ser överallt idag är det nog väldigt lätt att känna att man inte ser ut som man borde!


Kommentarer
Postat av: Nea

jadu, det där med kroppsideal är en het potatis, tyvärr tror jag vi tjejer har skapat det själva. Vi skyller på media, men media styrs av reklam o om ingen köper reklamen el produkterna så blir det ingen media.. Kropparna vi föds med är ju skapta för hur vi ser ut, jag som är 179, kan inte vara hur smal som helst, då skulle jag inte se klok ut.O hur tror du att det känns för den som verkligen är överviktig jämfört med sin längd, höra vid fikabordet på jobbet från en "smal" tjej att denna ska banta, mår inte den andra ännu sämre då? Kan vi inte istället acceptera varnadra som vi är, och också oss själva. Visst, vi ska äta rätt,motionera regelbundet o väga någorlunda normalt" men huvudsaken är väl att man mår bra? Men det är bara mina tankar...

ps, har du varit på komvux än? Snart dags söka till högskolan! Behöver du hjälp o push-messa mig!Jag vet allt om hur man söker,kram



2010-02-25 @ 20:02:27
Postat av: Caroline

Men åh, håller med. Men precis, det är ju säkerligen vi tjejer som skapat alla dessa ideal själva från början. Även fast jag själv är ganska smal och normalviktig och har ganska snygga ben och allting, så är man ändå alltid så jäkla självkritisk. Man hittar alltid fel som ingen annan ser och andra tycker bara man är löjlig när man klagar. Det är på tiden egentligen att vi tjejer börjar bli positiva istället och slutar leta fel, hos varandra men främst hos sig själva :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback